Tur til Praha

IMG_1241 (Custom)
Utsikt fra tårnet mot torget.

To tusen og seksten er det store året hvor «alle» fyller 40 år. I stedet for å bytte penger i form av gaver til hverandre, ble vi enige om at vi heller drar på en tur sammen. Vi beholdt derfor pengene og bestilte en felles tur til Praha!

Mange steder ble foreslått og forkastet. Spa-tur til et-eller-annet spa-anlegg i Norge, Sverige eller Polen, tur til en-eller-annen hovedstad innen rimelig kort flytur; Stockholm, København, Helsinki, osv. Forslagene var mange og gode, men det måtte passe for alle. Til slutt ble det enighet om at vi, 4 par, drar til Praha mot slutten av april. Hotell og fly ble bestilt og så var det bare å vente.

Dag 1

Turen startet på Gardermoen for 2 av parene, de to andre parene hadde reist dagen før. Et par kjappe øl på O’Learys til den stive prisen av 109,- pr. 0,6 L, var dyrt men det smakte. Godt å ha i bakhodet at man brygger øl selv til vesentlig lavere pris enn det.

IMG_1224 (Custom)
Skumringstime på flyet. Månen er på vei opp.

Flyturen i seg selv gikk helt fint, uten å måtte kommentere noe. 1,5 timer fra Norge til Tjekkia er akkurat passe avstand.

Etter en liten sjekk på Internett om hva taxi koster fra flyplassen til sentrum, og dertil gjentatte advarsler om at den lokale taxinæringen er upålitelig, ble en bil bestilt fra hotellet. Prisen var innenfor og var langt under det man er vant med i Norge. Sjåføren stod klar med et skilt med navn da vi ankom, og bilen stod parkert ikke langt unna.

Turen, eller rettere sagt rallyturen til hotellet, over brostein, med slitte støtdempere bak, var… hm, interessant. Det gikk heldigvis bra og vi kom oss hele til hotellet med alle jekslene på plass. Hotellet var helt innenfor og var fint pusset opp. Rommene var romslige og takhøyden stor. Da vi sjekket inn fikk vi også hvert vårt glass med en eller annen form for snaps som smakte pære. Skal si den reiv i brystet og ble behørig satt fra oss etter at vi møtte de andre. Etter et par Pilsner Urquelle, som smakte virkelig godt, var det tid å legge seg.

Dag 2

Etter en god natts søvn i et ganske varmt hotellrom hvor aircondition-anlegget ikke holdt mål, startet vi dagen med en god frokost. Så gikk turen ut.

IMG_1231 (Custom)
Utsikt fra slottet. Våren har kommet.

Kjøpte oss billetter til trikken og tok turen opp til slottet. Litt sightseeing sammen med så og si alle andre turistene i Praha, før vi beveget oss ned til Karlsbroen. Der fant vi et helt greit sted hvor vi spiste lunsj og tok noen øl. Tjekkia er kjent for en type mørkt lagerøl og det vi fikk på spisestedet var virkelig godt. Kozel? Husker bare ikke hva det var. 🙁

IMG_1234 (Custom)
Utsikt fra Karlsbroen.

Tuslet videre over broa og gikk i retning av torget hvor astronomiklokken er. Stoppet opp på et av de lokale spisestedene ved torget, midt i turistfella og merket godt hvor stor prisforskjell det er mellom en sidegate og midt i smørøyet.

IMG_1235 (Custom)
Astronomiklokken.

Turen gikk videre til et sted som heter Prague Beer Museum, en pub som har spesialisert seg på mindre bryggerier. Der bestilte vi 10 stk. smaksprøver fra sortimentet, som kom i 1,5 dl glass. Mye godt, spesielt et øl som var balansert smakssatt med kirsebær (Kocour), et hveteøl med virkelig god og fyldig smak (Svijany Weizen; som den bedre halvdel snappet til seg), og en ale som produsers for pubben med det klingende navnet, Real Deal Ale. Nam!

IMG_1239 (Custom)
10 stk. smaksprøver. Øverst fra venstre: Merlin, Velen, Zatec Baronka, Svijany Máz, Lobkowicz ale. Nederst fra venstre: Kocour, Svijany Weizen, Real Deal Ale, Demon, Zemsky I.P.A.

Etterpå var det tid til litt shopping.

Gikk deretter tilbake til hotellet for å slappe av litt før vi skulle ut igjen for å spise middag. De som kom tidligere hadde bestilt bord på en brasiliansk restaurant, Brasileiro, en liten gåtur fra hotellet. Konseptet her var buffet og servitører som gikk rundt med forskjellig type kjøtt på spyd som de delte ut. Det ble servert mange forskjellige typer kjøtt, mørt og saftig, og man ble riktig god og mett. Virkelig god mat!

Før lalletid, ble det tid til en mojito på en meksikansk restaurant i nærheten.

Dag 3

Fortsatt like varmt på rommet, men sov godt likevel. Ut igjen for å se oss litt rundt etter en god runde med frokost.

Tuslet i retning av torget, og stoppet innom markedbodene på veien dit. Mye turist-relaterte saker, som er det man nesten må forvente. Kom til torget, betalte for oss og tok turen opp i tårnet over astronomiklokkene. Utsikten var knall!

IMG_1242 (Custom)
Utsikt retning slottet.
IMG_1243 (Custom)
Utsikt retning slottet og nasjonalteateret.

Etter seansen var det tid for lunsj og Hard Rock Cafe Prague ble valgt. Hamburgerne der er virkelig gode, spesielt sammen Staropramen Unfiltered på fat. Det var et virkelig godt øl.

Planen så var å ta seg til U Fleku som er bedre kjent som det eldste bryggeriet i Europa som har hatt kontinuerlig drift siden 1499. I tillegg er det kjent for et virkelig godt mørkt lagerøl. Det skuffet virkelig ikke, og lysten til å brygge noe tilsvarende økte for hver slurk. Bare synd vi ikke kunne være der noe lenger.

U Fleku - mørkt lagerøl.
U Fleku – mørkt lagerøl.
Utsiden av U Fleku.

Gikk så til en av hovedgatene og delte oss. Noen ville drikke mer øl og noen ville shoppe. Vi var av de sistenevnte. Gikk så tilbake til hotellet for å slappe av før vi skulle videre for å spise middag.

De andre hadde gjennom hotellet bestilt bord på Como. I hvert fall noe de trodde. Det viste seg at respesjonen hadde ringt men ikke gitt tilbakemelding om at hele restauranten var reservert til et privat arrangement. Skuffet gikk vi videre og havnet på en annen restaurant rett borti gata hvor de serverte «typisk» tjekkisk mat. Kan ikke klage på lammekjøtt som var så mørt at benet kunne dras ut. Igjen sammen med mørkt lagerøl. Nam!

Gode og mette endte vi på en annen restaurant, Vytopna, som de andre hadde reservert bord på. Konseptet her var at drikke ble levert via modelltog. Tut tut! Igjen mørkt lagerøl, Krusovice, men det smakte ikke så godt som det som ble drukket tidligere.

Mitt tog er lastet med... øl!
Mitt tog er lastet med… øl! Tut tut!
IMG_1255 (Custom)
Krusovice cut beer. Blanding av mørkt og lyst øl. Ulik tetthet gjør at det holder seg skilt.

Turen gikk så tilbake til hotellet for en god natt søvn. Dessverre siste natten i Praha.

Dag 4

Hjemreise. Siden vi var såpass mange, bestilte vi en minibuss til å frakte oss til flyplassen. Virker som om slitte støtdempere er et gjennomgangstema her i Tjekkia. Turen hjem på flyet gikk uten begivenheter. Kort og greit en veldig fin tur sammen med sabla hyggelig folk!